"Milli Yazılım Paketi" PARDUS ve Milli Yazılımın Önemi #MilliSeferberlik


Yazının konusu daha önceden belirlenmişti. Şimdi ise kapsamında değerlendiriyorum. Böylesi daha değerli olacaktır diye düşünüyorum.

Yazının geliştiricelere yönelik değil, ortalama son kullanıcıya yönelik olmasına karar verdim.


Geliştiricilerin konuya ilişkin birçok eleştirisi var. Ancak yazılım süreci hiç bitmeyen bir döngü.

Önemli olan ise konu ile ilgili sosyal farkındalık, yaygınlık ve kabul yaratmak.

Geliştiricilerle konuşmalarım oldu.İtiraz ettikleri noktalar makul. Ancak son kertede birleştikleri nokta şu:“ÜLKENİN BUNA İHTİYACI VAR”.

Aralarında bu girişimin gerçekleşmesi için çok mücadele veren olmuş. Çok çok uzun bir tarihçe.

Süreç içerisinde bu insanlar yanlış yönetim politikaları nedeniyle projeden uzaklaştırılmış, usandırılmış ya da kabuğuna çekilmiş.

Ha kim yapmış bunu bu insanlara? Cevabı tahmin etmek zor değil: FETÖ taktikleri bunlar.

Bu ülkeyi her alanda işgale ve zarara uğratmaya çalıştılar. 15 Temmuz sonrasında örnek bir haber: https://t.co/8naAiZRCcg

Bir diğer haber: https://t.co/tFxzrqMuEK

Özellikle 2010'dan sonra TÜBİTAK'ın üst yönetimindeki değişim, ve akabinde gelen bilinçli kadrolaşma projede çalışanları hem doğrudan hem dolaylı etkilemiş.Çalışanlara laubali bir iletişim kanalıyla Fatih Projesi'nde yer alamayacakları söylendikten 1-2 hafta sonra UEKAE'dan ayrılıp BTE'ye bağlandıkları ve ekibin adının "Fatih (akıllı tahtalar) için Pardus" olarak değiştirildiği bildirilmiş.BTE'nin ise Microsoft'un bilgisayar başına 5 TL lisans indirimi yaptığı gerekçesiyle projenin Microsoft’a devredileceği söylenmiş! 
Şu bildiğimiz MİCROSOFT’a!

Açık kaynak kodlu bir yazılım üretim sürecinde daha ironik bir durum düşünemiyorum. Projeden bahsettiğim nedenlerle ayrılan çok.

Dahası, sonrasında Pardus’un akıllı tahtalarda çok başarılı olmadığı farkediliyor!

Bu nedenle 2011 yılında yoluna Debian kırması bir dağıtımla devam etmiş. Eski projeyi ise ANKA isimli bir grup devam ettirmiş. PİSİ

Herşeye rağmen yavaş yavaş atlatıyoruz, bu uru içimizden atıyoruz ve geldiğimiz noktada girişimler umut verici.

Çünkü proje HAVELSAN ile devam ettirilecek ve ilk kamu kuruluşlarında kullanımı yaygınlaştırılmaya çalışılacak: https://t.co/K9AfqGEiLS

HAVELSAN desteğini önemli bir girdi olarak görüyorum: https://t.co/8iCBqHUcNM

Neden "milli yazılım paketi" dedim? Geliştiricilerin çoğu “Milli işletim Sistemi” kavramına tepkili.

Nedeni ise yazılım çekirdeğinin halen GNU/Linux tabanlı olması. Konu ile ilgili itirazlar kısaca aşağıda özet şekilde yer alıyor:

Zaten, yeni Pardus’un zaten “Milli işletim sistemi” olarak değil, “Milli yazılım paketi” olarak dağıtımının yapılacağı malumatını aldım.

Kaldı ki Debian tabanlı GNU/Linux tamamiyle açık kaynak kodlu, yani çekirdeği de öyle.

Siz müdahale etmeseniz bile bu kernel kodlarının siber güvenlik açısından incelenebileceği anlamına geliyor.

Dolayısıyla bu kavram karmaşası, konu SİBER GÜVENLİK olduğunda anlamsız kalıyor.

Öncelikle söylemek lazım. Bir yazılım paketinin üretimi ayrı, bu paketin pazarlanması/kullanılabilir hale getirilmesi ayrı bir süreçtir.

Türkiye’de gündeme getirilen sorular var..Neden işlemci üretmiyoruz? Neden donanım üretmiyoruz? Gibi..

Türkiye’de birşeyler üretecek bilgi ve mühendislik seviyesi mevcut. Ancak birşeyi üretmeniz onu pazarlayabileceğiniz anlamına gelmiyor.

Çünkü arka planda bu ürünleri pazarlayabileceğiniz dağıtım kanallarınızın ve farkındalığın oluşması gerekli.

YERLİ YAZILIM NEDEN BU KADAR ÖNEMLİ? Bir örnek vereyim..İran’a yapılan "Stuxnet" saldırısını hatırlayın.

Zero day attack olarak da geçer..Saldırı Windows İşletim Sistemi üzerinden yapılıyor. en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
https://www.wired.com/2014/11/countdown-to-zero-day-stuxnet/

Windows OS yüklemesi/güncelleştirmeleri sırasında bir açığı değerlendiriyorlar ve İran’daki farklı üretim tesislerini sabote ediyorlar.

Güvenlik elbette sadece yazılım ile olacak bir şey değil. Örneğin Rusya yazılım konusunda oldukça ileri olmasına rağmen sıkıntı yaşıyor.

En son 2 yıl önce Putin, İntel işlemcileri kullanmak istemediklerini açıklıyordu. https://t.co/YzzUf4wvQy

Sebebi ne derseniz, sebebi siz yazılımı güvenli hale getirirsiniz bu sefer donanımda, donanımı güvenli hale getirirsiniz ağda farklı sorunlarla, açıklarla karşılaşabilirsiniz.

Bu herkesin illa yerli yazılım paketini kullanmasını gerektirmiyor, ancak devlet için kritik noktalarda güvenlik açıklarının minimize edildiği yerli yazılımın kullanılması ŞART.

Sadece güvenlik değil, ekonomi. Bugün kamuda kullanılan işletim sistemi, office vs. için kullanılan lisans ücretleri büyük bir yük.

Sonuçta bu lisans ücretleri ülkenin kaynağının transferi demek. İşletim sistemlerinin Haziran 2014 itibari ile kamuda kullanım durumu:

Şöyle diyenler çıkıyor: Sonuçta küreselleşiyoruz ve uyumluluk gerekli, kim bu işi iyi yapıyorsa ondan alalım...

Peki..sizi biraz daha PARANOYAKLAŞTIRAYIM o vakit :))))

Bu yazılımlar içerisinde istihbarat örgütlerinin kasıtlı olarak bıraktırdığı açık kapılar var. Zaman geliyor bunu kullanabiliyorlar.

Çok klasik örnekler var..Hatırlayın “Angry Birds”, “Candy Crush” isimli oyunlar vardı..halen var..


 Nerdeyse herkes oynadı, oynamasa çocuğu için yükledi telefonuna, tabletine, bilgisayarına.

 İşte bahsettiğimiz oyunların içine açık kapı bıraktırılmış NSA (Amerika Ulusal Güvenlik Ajansı) tarafından. https://t.co/DzIoajN9tn

Aratırsanız konuya ilişkin 10larca haber bulabilirsiniz: https://t.co/qAAvqAzN3b

İş,“bize bunu zorla yaptırdılar”a döndü.Oyunu oynayanlardan hangi bilgilerin alındığı muamma.

Bir yazılımı kontrol etmiyorsanız, o yazılım başka ülkenin kanununa, vergi sistemine göre döner. Daha yeni yaşadık ve gördük.

Twitter ya da benzeri sosyal ağlarda devletin, milletin şehidine alenen sövüldü, dalga geçildi. Herkesin sinirleri laçka oldu.

Birçoğu yurtdışında olduğu için IP sini alamadık, hesabını indiremedik ve devam ediyorlar maalesef. Teşekkürler

Türkiye’de birisi Türkiye’de yayınlanması için Android uygulamasına, Google a reklam veriyor. Reklamı veren Ahmet, reklamı gören Mehmet.
Ama vergi çarkına dahil değilsiniz. Reklama verilen paranın vergisi başkasının cebine giriyor. Başka ülkenin kalkınmasına sağlıyorsunuz.

Yasal yaptırımları siz belirleyemiyorsunuz.Yani o reklamda ne yayınlanacak, kültürünüzle çelişiyor mu? Buna siz karar veremiyorsunuz.

GERİYE BİRŞEY KALDI MI? PARA BAŞKA YERDE, HUKUK BAŞKA YERDE, KONTROL BAŞKA YERDE. 

MİLLİ YAZILIM bir VARLIK-YOKLUK MESELESİDİR.

Dijital dünya sınırsız ortama/nimetlere sahipse de ÜLKENİN EGEMENLİĞİ ve TOPYEKUN VARLIĞI açısından sıkıntı içeren bir yapıya sahiptir.

HİÇBİR ZAMAN GEÇ DEĞİL. Bu yüzden MİLLİ YAZILIMIN HER TÜRLÜSÜ ÜLKEMİZ İÇİN GEREKLİDİR, ZORUNLUDUR, ŞARTTIR.

Kaynak: https://twitter.com/BesliLikert/status/810554204716728321
"Milli Yazılım Paketi" PARDUS ve Milli Yazılımın Önemi #MilliSeferberlik "Milli Yazılım Paketi" PARDUS ve Milli Yazılımın Önemi #MilliSeferberlik Reviewed by Habersizim on 15:33:00 Rating: 5

Hiç yorum yok: