Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Katar heyetleri pazartesi günü Kuveyt’te bir araya geldi. Tarafların 5 Ocak 2021 tarihinde imzalanan El-Ula anlaşmasının uygulanmasına yönelik ortak mekanizmaları ve prosedürleri tartıştığı ve Körfez birliğinin korunmasının önemini vurguladığı açıklandı.
Neden Önemli
2011 Arap ayaklanmalarının etkisiyle Körfez ülkelerinin izledikleri farklı bölgesel politikalar Körfez’de önemli bir siyasi ayrışmaya sebep olageldi. Bu ayrışmanın bir yansıması olarak önce 2014 ve ardından 2017 Körfez krizleri Katar’ın özellikle Suudi Arabistan ve BAE tarafından ötekileştirildiği ve cezalandırıldığı önemli dönüm noktalarıydı.
- Ancak değişen bölgesel jeopolitik ve ABD’de Joe Biden’ın başkan seçilmesiyle birlikte 5 Ocak 2021 tarihinde 41. KİK zirvesinde taraflar arasında imzalanan ‘Dayanışma ve İstikrar Bildirisi’ (Al Ula Communique), Körfez Krizi’nin sonlandığını ilan ediyor. Bu anlaşmanın sonuçlandırılmasında taşıyıcı aktör Suudi Arabistan oldu ve BAE ise isteksiz görünerek Suudi Arabistan’ın peşine takıldı.
Bu sebeple El Ula sonrası yol haritasının belirlenmesi noktasında ilk somut girişim olarak BAE ve Katar arasındaki bu toplantı El Ula uzlaşısının uygulanması ve BAE’nin somut olarak Katar ile ilişkilerini normalleştirmesi yönünde olumlu bir gelişme olarak değerlendirilebilir.
Beklentiler
- El Ula anlaşmasının fiili olarak bitirdiği Körfez krizinin kademeli olarak normalleşmeye doğru ilerlemesi
- Körfez için azalan politik risk
Foto: Arabnews
Kaynak: https://www.thinkdoco.com/
Reviewed by Habersizim
on
17:48:00
Rating:


Hiç yorum yok: