Mars Yolculuğu ve radyasyon araştırmaları: Astronotlar Mars yolculuğunu hatırlayabilecek mi?

İlk flood ilk heyecan:) Bismillah..Bugün son zamanlarda konuşulan MARS yolculuğu ve radyasyon araştırmaları ile ilgili yazacağım.


Konu temel olarak böyle bir yolculukta astronotların beyninin pişmesi ihtimali.
Obama 11 Ekim’de  insanları Mars’a gödereceğini tekrar yineledi. Amaç şu: “2030’larda insanları Mars’a göndermek ve güvenle tekrar dünyaya döndürmek, nihai amaç ise birgün Mars’ta daha uzun süre kalmalarını sağlamak"
https://t.co/tTfeMIqYQw

Nasa Başkanı Charles Bolden Obama’nın bu konudaki azmini destekleyerek Nasa’nın “sürdürülebilir biçimde insanların uzayda yaşayıp çalışabilmesi için kamu-özel ortaklıklarını hayata geçirmeyi” planladığını söyledi.
https://blogs.nasa.gov/bolden/2016/10/11/makinghumansettlementofspacereality/

Ancak bu girişimin gerçekleşmesi astronotların güvenli olabilmesine bağlı..Konuya ilişkin 10 Ekim’de Bilimsel Çalışmalar Dergisinde Nasa destekli bir çalışmanın sonucu yayınlandı ve bu makaleye göre bu iş zor..

Makaleyi merak edenler şuradan ulaşabilir: https://t.co/Ymzsxhow7E

Kemirgenler ile yapılan bu yeni deneye göre, astronotlar “uzay beyni” denilen bir olgudan dolayı zarar görebilir..

Çünkü Mars’a giden uzunyolculukta kozmikradyasyon astronotların vücutlarını topa tutuyor ve beyin hücrelerine zarar veriyor.

Araştırmacılar laboratuvar ortamındaki kemirgenleri Mars’a altı-ay sürebilecek bir yolculukta maruz kalabilecekleri kadar radyasyon seviyesine maruz bırakıyor. Bu radyasyonun bilişsel zararlar ve bunama da dahil uzun-dönemli ciddi beyin hasarına yol açtığını, sonuçta beyin infalamasyonu ve kemirgen nöronlarına zarar verdiğini görüyorlar.

Araştırmacılar, bunun 2015'te yapılan 6 haftalık çalışmada bulunan zarardan çok daha ileri düzeyde olduğunu açıklıyor.

Bu durum Mars’a 2 -3 yıllık görevlere gönderilmesi planlanan astronotlar için hiç de iyi haber değil..

Nasa ise, finansmanını kendi sağladığı Limoli’ye ait çalışmanın yayınlandığından haberi olmadığını ve bu konuda yorum yapamayacağını söylemiş.

Radyasyon felaketleri.. Uzayda astronotlar iki tür radyasyona maruz kalıyor.

Birincisi güneşin ultraviyole ışınlarından, röntgen ışınlarından, protonlardan ve elektronlardan kaynaklı güneş ışınımı

İkincisi ise, kozmik radyasyon. Bu tür derin uzayda her yönden geliyor ve güneş ışınımından daha zararlı atomic partiküllerden oluşuyor.
Limoli’nin çalışması uzun süreli uzay yolculuklarında kozmik radyasyondan kaynaklanabilecek sağlık problemlerine odaklanmış.
Bugüne kadar bu yönde yapılan ilk çalışma olduğunu ekleyelim ..Kozmik radyasyon şöyle gösteriliyor:

Aslında daha önceden Rus Kozmonot Valeri Ivanovich Korshunov Uluslararası Uzay İstasyonunda (ISS-Mir) 438 gün kalmış.

Ancak, (artık kullanılmayan) Mir ve ISS görece dünyaya daha yakın olduğu için ve güneşten ya da derin uzaydan gelen radyasyon partiküllerini doğal olarak engelleyen manyetik bir Alana sahip olduğundan astronotu radyasyona maruz kalmaktan kurtarmış.

Korshunov bu güvenli alandan çıkıp aya da yolculuk yapmış ancak bu yolculuk sadece 2 hafta sürdüğünden radyasyon zararı minimumda.

Limoli’nin çalışmasında da radyasyon bombardımanı herhangi bir acı vermezken, kemirgenlerde çok ciddi bir beyin hasarı bırakmış.

Özellikle nöronlar arasında sinyallerin taşınmasına yardımcı olan dendritler ve spin hücrelerinin bir hayli azalmasına neden olmuş.

Astronotların özellikle görev sırasında bu zarara maruz kalması yanlış kararlar verip mürettebatının güvenliğini tehlikeye atması demek.

Çok ilginçtir, radyasyonun aynı zamanda beynin “korkuyu yokeden” önceki mutsuz ve stresli ilişkileri baskılayan kısmına zarar verdiğini bu da astronotların endişe ve kaygıya daha açık olmasına sebep olacak.

Limoli herşeye rağmen Nasa’nın astronotları Mars’a gönderebileceğini, kozmik radyasyonun çözülmesi gereken bir sorun olduğunu söylemiş.

Nasa uzaya 30 aylık yolculuklar planlıyor, 12 ay gidiş dönüş + 18 ay Kırmızı Gezegen de kalış. Astronotların bahsettiğimiz bu kozmik radyasyondan 2 şekilde korunması mümkünmüş.

1.si pasif koruma..yani ya uzay gemisinin etrafına ya da uyuma kapsüllerinin etrafına su içerisinde kalın metaller döşemek.

Ancak kozmik radyasyon çok iyi sızabildiği için bu yöntemde kullanılacak kalın metaller hem ekstra yük hem de ek harcama yapılması demek

2.si ise aktif koruma.. yani bir elektromanyetik alan döşenmesi.

Limoli ise kendi ekibinin ve diğer ekiplerin başka bir çözüm üzerinde çalıştığını söylemiş..Çığır açabilecek bir olay başlı başına

Yani radyasyonun zararını ENGELLEYEN hatta zarar görmüş olan nöronları ONARAN İLAÇLARI geliştirmeye çalışıyorlar.

Astronotlar için Mars’a unutulmaz bir yolculuk olacak..yoksa unutacaklar mı???

Kaynak: https://twitter.com/BesliLikert/status/788075791733096448






Mars Yolculuğu ve radyasyon araştırmaları: Astronotlar Mars yolculuğunu hatırlayabilecek mi? Mars Yolculuğu ve radyasyon araştırmaları: Astronotlar Mars yolculuğunu hatırlayabilecek mi? Reviewed by Habersizim on 04:32:00 Rating: 5

Hiç yorum yok: