Basın toplantısında konuşan Erdoğan 2020 yılında iki ülke ticaret hacmini 1 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini söyledi
4 ülkeyi kapsayan Batı Afrika turunun ilk durağı olan Fildişi Sahili'nde bulunan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Fildişi Sahili Devlet Başkanı Alassane Vattara tarafından Başkanlık Sarayı'nda resmi törenle karşılandı.Cumhurbaşkanı Erdoğan ile Fildişi Sahili Devlet Başkanı Vattara görüşmelerin ardından ortak bir basın toplantısı düzenledi. Erdoğan konuşmasında, Fildişi Sahili'ne Türkiye'den ilk kez resmi ziyarette bulunan cumhurbaşkanı olduğunu söyledi. Vattara'nın yüzde 84 ile cumhurbaşkanı seçilmesinin bir demokrasi zaferi olduğunu ifade eden Erdoğan, Fildişi Sahili'nin de modern dünyanın Afrika'daki önemli merkezlerinden bir tanesi olacağına işaret etti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Vattara ile görüşmesinde, bugün siyasi, askeri, ekonomik, ticari ve kültürel alanda ilişkilerin konuşulduğunu belirterek, gerek Afrika'da gerekse de Türkiye'nin bulunduğu bölgedeki terörle mücadeleye yönelik konuların da ele alındığını dile getirdi. Erdoğan, "Sayın Vattara'nın ülkemizi ziyareti kapsamında birçok konularda istişarelerde bulunduk. Mutlu olduğum bir şey daha var, az önce imzalar atıldı. Çifte vergilendirmeyi önleme ve vergi kaçakçılığına engel olmak için anlaşmayı imzaladık. Yatırımların karşılıklı teşviki ve korunmasına ilişkin anlaşmayı imzaladık. Savunma Sanayi İşbirliği Anlaşması’nı imzaladık ki gerçekten savunma sanayi sektöründe artık Türkiye çok ciddi bir gelişim içerisindedir. Bu konuda inanıyorum ki paylaşabileceğimiz çok şey var" diye konuştu.
Sağlık ve tıp bilimleri alanlarında işbirliğine ilişkin anlaşmaya atıfta bulunan Erdoğan, Türkiye'nin bu konuda gerek fiziki imkanlar gerek beyin gücü itibariyle çok farklı bir konuma yerleşmiş durumda olduğunu vurguladı. Dışişleri Bakanlıkları arasında işbirliği yapılmasına ilişkin mutabakat muhtırasının imzalandığını belirten Erdoğan, şunları kaydetti:
"İnanıyorum ki her iki ülke de şanına yakışır birer büyükelçilik binasına kavuşacaktır. Ayrıca Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fildişi Sahili Hükümeti arasında ikili işbirliği mutabakat zaptı ki bu TİKA protokolüdür."
Çok kısa sürede birçok sıkıntının geride bırakıldığını kaydeden Erdoğan, bunda Vattara'nın vizyoner ve dirayetli liderliğinin çok büyük katkısı olduğunu ifade etti. Bu başarı ve kalkınma hamlesinde en büyük payın, zengini ve fakiriyle, tüm etnik gruplarıyla, 24 milyon nüfusa sahip olan Fildişi halkına ait olduğunu belirten Erdoğan, "Fildişi halkı, barışın boş bir söz değil, bir davranış şekli olduğunu bu süreçte tüm dünyaya, yaşayarak göstermiştir. Bundan dolayı kutluyorum" dedi. Bu kardeşlik ve atılım hamlesinin kuvvetlenerek devam edeceğine olan inancını dile getiren Erdoğan, geçen yıl yapılan Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin barış içinde gerçekleşmesinin bunun en önemli işareti olduğunu anlattı.
Erdoğan, baş başa ve heyetler arası görüşmelerde iki ülke arasındaki ilişkileri gözden geçirdiklerini kaydederek, şöyle devam etti:
"Şu andaki rakama baktığımız zaman sadece 2015 yılında ikili ticaret hacmimiz yüzde 17,5'luk bir artışla 330 milyon dolardan 390 milyon dolara çıkmış vaziyette. Ülkedeki yatırımlarımız 100 milyon doları bulmuştur. Fildişi Sahili, bizim Sahraaltı Afrika'daki en büyük altıncı ticaret ortağımızdır. Şimdi kendimize yeni bir hedef koymamızın gereğine inanıyorum. 2020 yılında 1 milyar dolar hedefini biz yakalayabiliriz. Bugün iş adamlarımız birbirleriyle görüşmeler yapıyor. 150'yi aşkın iş adamıyla buradayız. Bu iş adamlarımız, Fildişi Sahili iş adamlarıyla karşılıklı sektörel bazda görüşmeler yapıyorlar.
Bütün bu görüşmeler neticesinde ama Türkiye'de ama Fildişi Sahili'nde veya üçüncü ülkede birlikte yatırımlara girebilirler, işbirliği yapabilirler ve böylece kazan kazan esasına göre, karşılıklı taraflar buradan kazançlarını elde ederler."
Türkiye'nin bilgi, birikim ve tecrübelerini dostlarıyla paylaşmaya büyük önem verdiğini dile getiren Erdoğan, TİKA, Kızılay ve AFAD ile sivil toplum kuruluşları aracılığıyla insani ve kalkınma yardımlarında bulunduklarını söyledi.
Türkiye'nin Afrika açılımının ilk dalgasında 2009 yılında Fildişi Sahili'ne büyükelçilik açtığını hatırlatan Erdoğan şöyle konuştu:
"Bazı ülkelerin buraları terk ettiği dönemde Türkiye, Fildişi Sahili'ne gelerek, bu ülkenin parlak geleceğine olan inancını teyit etti. Bugün burada bulunmamız da Fildişi Sahili'ne olan güvenimizin, itimadımızın bir sembolüdür. İstanbul'un bir kardeşi olarak gördüğüm Abidjan, 2020 yılında dünyaya örnek bir başkent olacaktır."
Erdoğan, bir basın mensubunun, Suriye'deki ateşkesin rejim tarafından ihlal edildiği iddialarıyla ilgili sorusu üzerine Suriye'nin bütününde bir ateşkesin söz konusu olmadığını ifade etti.
Erdoğan Batı Afrika turuna Fildişi Sahili’yle başladı
Reviewed by Habersizim
on
14:10:00
Rating:

Hiç yorum yok: