Başbakan Ahmet Davutoğlu, resmi temaslarda bulunmak üzere geldiği başkent Tahran'da, İran Cumhurbaşkanı Birinci Yardımcısı İshak Cihangiri tarafından resmi törenle karşılandı. Davutoğlu ile Cihangiri, Sadabat Sarayı'nda ikili ve heyetlerarası görüşme sonrası ortak basın toplantısı düzenledi.
Başbakan Davutoğlu, Cihangiri'nin daveti üzerine İran'a gelmekten duyduğu memnuniyeti dile getirerek, İran'a Başbakan olarak ilk ziyaretini gerçekleştirdiğini söyledi. Davutoğlu, ileriki dönemde İran ile ilişkilerin her zamanki gibi gündemin en önemli unsurlarından biri olacağını kaydetti. Davutoğlu, seçim sonuçlarının İran'a hayırlı olması temennisinde de bulundu.
Her iki ülkedeki seçimler sonrası bir araya gelmelerinin yeni bir dönemin başlangıcı mahiyetinde olduğunu aktaran Davutoğlu, nükleer anlaşması sonrası çok geniş imkanların önünün açıldığını belirtti. Geçmişte bu konuda çaba sarf ederken İran'ın en zor günlerinde ve yaptırımlar karşısında en açık ve net tavrı Türkiye'nin gösterdiğine işaret eden Davutoğlu, "Dostluklar zor günlerde belli olur. Biz geçmişte, bu zor dönemlerde birbirimize dostluklarımızı göstermiş olan iki ülkeyiz" şeklinde konuştu.
İran'ın yeni dönemde dünyaya açılması, ekonomi üzerindeki baskıların, kısıtlamaların, yaptırımların kalkmasının en fazla Türkiye'yi sevindirdiğini vurgulayan Başbakan Davutoğlu, İran ile Türkiye arasındaki ticaret hacminin 30 milyar dolara ulaşmasının önündeki en önemli engelin bu yaptırımlar olduğunu hatırlattı. Davutoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Şimdi bu yaptırımlardan kurtulmuş olmak 30 milyarın daha da ötesi hedefleri gerçekleştirebileceğimizi gösterir. Bazı konularda farklı görüşlere sahip olabiliriz; ama tarihimizi ve coğrafyamızı değiştiremeyiz. Bu tarih, kadim bir komşuluk tarihidir. Coğrafyamız da birbirini tamamlayan coğrafyalard ır ve gerek özel, baş başa görüşmemizde gerekse heyetlerarası görüşmede bu yeni dönemi nasıl şekillendireceğimiz konusunda önemli adımlar attık."
İran Cumhurbaşkanı Birinci Yardımcısı İshak Cihangiri de konuşmasında, Davutoğlu'nun ziyaretinin iki ülke arasındaki ilişkilerde dönüm noktası olma potansiyeli taşıdığını kaydederek, şunları söyledi:
"İran ve Türkiye her zaman iyi komşuluk ilişkilerine sahipti. Bu ilişkiler AK Parti'nin yönetime geçmesiyle daha da güçlenmiştir. Bulunduğumuz bölge karmaşık sorunlarla karşı karşıyadır. Her ne kadar bölgede bazı görüş farklılığına sahip olsak da birçok alanda ortak görüşlere sahibiz. Görüş farklılıklarımızı yöneterek bölgenin istikrara kavuşması yönünde hareket etme konusunda karar aldık" diye konuştu.
Öte yandan, Başbakan Ahmet Davutoğlu, Türkiye-İran İş Formu’nda da işadamlarına seslendi.
“İlişkimizde artık paradigmatik bir zihniyet değişimine ihtiyaç var” ifadesini kullanan Davutoğlu, “Türkiye ile İran kadim komşu ve dost iki ülke, coğrafyaları çok geniş bir alanı kuşatıyor. Şimdi artık bu coğrafyaları ve halklarımızı birleştiren yeni bir anlayışla yaklaşmamız lazım, bu da karşılıklı müzakere anlayışı değil aynı tarafta düşünerek, potansiyelimizi maksimum düzeyde hayata geçirmek” değerlendirmesinde bulundu.
Davutoğlu: “Bölgemizde gidişatı biz belirlemeliyiz”
Reviewed by Habersizim
on
17:51:00
Rating:

Hiç yorum yok: