Sırpların temeline dinamit koyarak yıktığı tarihi Ferhadiye Camisi, nasipse 7 Mayıs’ta ibadete açılıyor
BANJA LUKA Bosna Hersek’in Banja Luka şehrinde savaşın sürdüğü 1993 yılında Sırpların temeline dinamit yerleştirerek yıktığı tarihi Ferhadiye Camisi, yıkılışının yıldönümünde kapılarını yeniden açıyor. Bosna Hersek’te “Camiler Günü” olarak da anılan 7 Mayıs’ta yapılacak açılışa, başta Türkiye olmak üzere birçok ülkeden üst düzey devlet yetkililerin de katılması bekleniyor.
Açılışla ilgili bilgi veren Banja Luka Müftüsü Osman Kozlic, ülkenin sembollerinden biri olan Ferhadiye Camisi’nin yeniden açılmasının sadece Bosna Hersek için değil, tüm bölge için önemli bir gelişme olduğunu vurguladı. Ferhadiye Camisi’nin yarım kalan restorasyon çalışmalarının Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı’nın (TİKA) katkılarıyla tamamlanabildiğini aktaran Kozlic, açılışın “kusursuz” olması için Türkiye ile Bosna Hersek’ten yetkililerin görev aldığı organizasyon kurulu oluşturulduğunu söyledi.
Kozlic, açılış törenine yurt içi ve yurt dışından üst düzey katılım beklediklerini ifade ederek, “Konuklarımız arasında hiç kuşkusuz en önemlileri Türkiye’den gelecek heyet olacak. Açılışımıza Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun da katılmasını yürekten istiyoruz. Caminin yeniden açılmasına başta TİKA olmak üzere birçok Türk kurumu ve vatandaşları önemli destekler verdi” şeklinde konuştu.
Açılış organizasyonuna en az 20 bin kişinin katılmasını beklediklerini ve hazırlıklarını buna göre yaptıklarını söyleyen Kozlic, bu kapsamda şehirde güvenliğin sağlanması için gerek entite gerekse devlet düzeyindeki emniyet birimleriyle işbirliği yapacaklarını ifade etti.
Kozlic, Banja Luka’da yaşayan birçok Müslümanın caminin bir daha hiçbir zaman eski haline dönemeyeceğine inanarak öldüğünü aktararak, caminin yeniden eski görkemine kavuştuğunu görme imkanı bulacak vatandaşları “şanslı” olarak nitelendirdi.
Ferhadiye Camisi’nin açılışının sadece ülkedeki Müslümanlar için değil, diğer dinlere mensup vatandaşlar için de önemli olduğuna işaret ederek, “Banja Luka’da sohbet etme imkanı bulduğum birçok Ortodoks, bu caminin onların da geçmişinin bir parçası olduğunu söyledi. Bu hissi korumalı ve ortak kültürümüzü geliştirmeliyiz. Nasıl ki Mostar şehri, köprüsü olmadan eksik ise Banja Luka şehri de Ferhadiye olmadan eksik sayılır” diye konuştu. Savaştan sonra şehirdeki yaşamın normale dönmeye başladığını ve Sırpların eskisi gibi Müslümanlara karşı ayrımcı yaklaşmadığını söyleyen Kozlic, bu nedenle caminin açılışının Banja Luka halkı için büyük bir sınav niteliği taşıyacağını kaydetti. Kozlic, açılış töreninde herhangi bir olayın yaşanmaması temennisinde bulunarak, “Allah izin verirse her şey çok daha iyi olacak” dedi.
Osmanlı döneminde Bosna Sancak Beyi olan Ferhat Paşa tarafından 1579 yılında yaptırılan Ferhadiye Camisi, ülkedeki en önemli Osmanlı miraslarından. 7 Mayıs 1993 tarihinde temeline dinamit döşenerek yıkılan tarihi cami, 2001 yılında Bosna Hersek İslam Birliği’nin öncülüğünde başlatılan çalışmalarla yeniden inşa edilmeye başladı ancak çalışmalar kaynak yetersizliği nedeniyle birçok kez durma noktasına geldi.
Daha önce de caminin yeniden inşasına taş temin desteği veren TİKA, 2014’te caminin kalan kısmının inşasını tamamlama sorumluluğunu üstlendi. Restorasyon çalışmaları UNESCO tarafından da yakından takip edilen cami, Bosna Hersek Ulusal Anıtları Koruma Komisyonu tarafından tescil edilmiş “milli anıt” olduğu gibi, UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne adaylık süreci de devam ediyor.
Açılışla ilgili bilgi veren Banja Luka Müftüsü Osman Kozlic, ülkenin sembollerinden biri olan Ferhadiye Camisi’nin yeniden açılmasının sadece Bosna Hersek için değil, tüm bölge için önemli bir gelişme olduğunu vurguladı. Ferhadiye Camisi’nin yarım kalan restorasyon çalışmalarının Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı’nın (TİKA) katkılarıyla tamamlanabildiğini aktaran Kozlic, açılışın “kusursuz” olması için Türkiye ile Bosna Hersek’ten yetkililerin görev aldığı organizasyon kurulu oluşturulduğunu söyledi.
Kozlic, açılış törenine yurt içi ve yurt dışından üst düzey katılım beklediklerini ifade ederek, “Konuklarımız arasında hiç kuşkusuz en önemlileri Türkiye’den gelecek heyet olacak. Açılışımıza Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun da katılmasını yürekten istiyoruz. Caminin yeniden açılmasına başta TİKA olmak üzere birçok Türk kurumu ve vatandaşları önemli destekler verdi” şeklinde konuştu.
Açılış organizasyonuna en az 20 bin kişinin katılmasını beklediklerini ve hazırlıklarını buna göre yaptıklarını söyleyen Kozlic, bu kapsamda şehirde güvenliğin sağlanması için gerek entite gerekse devlet düzeyindeki emniyet birimleriyle işbirliği yapacaklarını ifade etti.
Kozlic, Banja Luka’da yaşayan birçok Müslümanın caminin bir daha hiçbir zaman eski haline dönemeyeceğine inanarak öldüğünü aktararak, caminin yeniden eski görkemine kavuştuğunu görme imkanı bulacak vatandaşları “şanslı” olarak nitelendirdi.
Ferhadiye Camisi’nin açılışının sadece ülkedeki Müslümanlar için değil, diğer dinlere mensup vatandaşlar için de önemli olduğuna işaret ederek, “Banja Luka’da sohbet etme imkanı bulduğum birçok Ortodoks, bu caminin onların da geçmişinin bir parçası olduğunu söyledi. Bu hissi korumalı ve ortak kültürümüzü geliştirmeliyiz. Nasıl ki Mostar şehri, köprüsü olmadan eksik ise Banja Luka şehri de Ferhadiye olmadan eksik sayılır” diye konuştu. Savaştan sonra şehirdeki yaşamın normale dönmeye başladığını ve Sırpların eskisi gibi Müslümanlara karşı ayrımcı yaklaşmadığını söyleyen Kozlic, bu nedenle caminin açılışının Banja Luka halkı için büyük bir sınav niteliği taşıyacağını kaydetti. Kozlic, açılış töreninde herhangi bir olayın yaşanmaması temennisinde bulunarak, “Allah izin verirse her şey çok daha iyi olacak” dedi.
Osmanlı döneminde Bosna Sancak Beyi olan Ferhat Paşa tarafından 1579 yılında yaptırılan Ferhadiye Camisi, ülkedeki en önemli Osmanlı miraslarından. 7 Mayıs 1993 tarihinde temeline dinamit döşenerek yıkılan tarihi cami, 2001 yılında Bosna Hersek İslam Birliği’nin öncülüğünde başlatılan çalışmalarla yeniden inşa edilmeye başladı ancak çalışmalar kaynak yetersizliği nedeniyle birçok kez durma noktasına geldi.
Daha önce de caminin yeniden inşasına taş temin desteği veren TİKA, 2014’te caminin kalan kısmının inşasını tamamlama sorumluluğunu üstlendi. Restorasyon çalışmaları UNESCO tarafından da yakından takip edilen cami, Bosna Hersek Ulusal Anıtları Koruma Komisyonu tarafından tescil edilmiş “milli anıt” olduğu gibi, UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne adaylık süreci de devam ediyor.
Bosna, Ferhadiye Camisi’ne yeniden kavuşuyor
Reviewed by Habersizim
on
09:19:00
Rating:

Hiç yorum yok: