Bilindiği gibi evvelki akşam Esed rejimi Halep’in kuzeyinde devrimcilerin kontrolünde olan Nubbul Zehra’daki direnişi kırdığını ve devrimcileri Türkiye sınırına bağlayan son ikmal yolunu da kestiğini açıkladı. Bizim de bölgede görüştüğümüz Şam Cephesi Medya Ofisi ve diğer devrimci gruplar resmi açıklama yapmasalar da bu bilgiyi doğruladılar ve çatışmaların devam ettiğini vurguladılar.
Halep’in kuzeyi neden bu halde?
1- Rusya’nın Suriye’ye gönderdiği askeri uzmanlar “Muhaliflerin Türkiye ile bütün bağlantıları kesilecek, ne pahasına olursa olsun sahil ve Halep’in kuzeyi rejim ile PKK’nın kontrolüne geçecek” dediler. Devrimcilerle Türkiye arasında üç bağlantı yolu var: Sahil / Türkmendağı’dan, Kuzey Halep’ten ve İdlib’den. Şimdilik, İdlib’e göre daha zayıf olan sahil ve Kuzey Halep’e yoğunlaşıyorlar.
2- İslami kimliği ağır basan gruplar ve bunların çatı kuruluşu olan Fetih Ordusu’nun “Tampon bölge kurulacak, Halep’in kuzeyi güvenlik altına alınacak” diye ikna edilmek suretiyle bölgeden uzaklaştırılması ve fakat güvenli bölgenin kurulmaması, düşmana gün doğurdu. Geriye kalan Hür Suriye Ordusu ve bileşenlerinin savaş motivasyonu ve kabiliyeti, Bağdadi Grubu, İran askerleri “Hizbullah” diye anılan Lübnanlı milislerinkiyle baş edebilecek kadar yüksel değil.
3- Bölgedeki 100’den Hür Ordu bileşeninin ayrılığı-gayrılığı da düşmanın işini kolaylaştırdı. Bundan iki ay önce Halep halkı sokağa dökülerek, direniş guruplarının kendi aralarından Fetih Ordusu gibi bir birlik kurmalarını talep etmişti. Ne var ki bazı grupların dışa bağımlılığı ve birtakım çıkarları nedeniyle bir türlü Esed rejimiyle mücadeleye ve devrimin maslahatına odaklanamadılar.
4-Devrimciler ne zaman rejime karşı geniş bir operasyon yapmaya kalkışsa PKK ve Bağdadi Grubu onları hep arkadan vurdu. Devrimciler Esed’le savaşırken daima “Aman arkadan vurulmayalım” endişesi içinde arkalarını kollamak zorunda kaldılar ve bu da kuvvetlerini kırdı. Sonuç olarak bu noktaya geldik.
Peki, bundan sonra ne olabilir?
1-Devrimciler kuzeyde kaybedilen yerleri geri alarak üstünlük sağlayabilirler (Bu ihtimal zayıf).
2-Esed rejiminin Halep’in kuzeyinde ilerlemeye devam edip şehrin tamamını kuşatması halinde 150-200 bin mülteci Türkiye sınırına yığılmak zorunda kalır.
3-Bilindiği gibi, devrimcilerin kontrolündeki İdlib ve etrafında kullanılan petrol Halep üzerinden geliyor. Şimdilik Kastello yolu açık olduğu için İdlib’de yakıtın tamamen kesilmesi söz konusu değil, ama Halep’te durum devrimcilerin lehinde değişmezse ilerleyen zamanlarda bu durumla da karşı karşıya kalınacak.
Halep’in kuzeyi neden bu halde?
1- Rusya’nın Suriye’ye gönderdiği askeri uzmanlar “Muhaliflerin Türkiye ile bütün bağlantıları kesilecek, ne pahasına olursa olsun sahil ve Halep’in kuzeyi rejim ile PKK’nın kontrolüne geçecek” dediler. Devrimcilerle Türkiye arasında üç bağlantı yolu var: Sahil / Türkmendağı’dan, Kuzey Halep’ten ve İdlib’den. Şimdilik, İdlib’e göre daha zayıf olan sahil ve Kuzey Halep’e yoğunlaşıyorlar.
2- İslami kimliği ağır basan gruplar ve bunların çatı kuruluşu olan Fetih Ordusu’nun “Tampon bölge kurulacak, Halep’in kuzeyi güvenlik altına alınacak” diye ikna edilmek suretiyle bölgeden uzaklaştırılması ve fakat güvenli bölgenin kurulmaması, düşmana gün doğurdu. Geriye kalan Hür Suriye Ordusu ve bileşenlerinin savaş motivasyonu ve kabiliyeti, Bağdadi Grubu, İran askerleri “Hizbullah” diye anılan Lübnanlı milislerinkiyle baş edebilecek kadar yüksel değil.
3- Bölgedeki 100’den Hür Ordu bileşeninin ayrılığı-gayrılığı da düşmanın işini kolaylaştırdı. Bundan iki ay önce Halep halkı sokağa dökülerek, direniş guruplarının kendi aralarından Fetih Ordusu gibi bir birlik kurmalarını talep etmişti. Ne var ki bazı grupların dışa bağımlılığı ve birtakım çıkarları nedeniyle bir türlü Esed rejimiyle mücadeleye ve devrimin maslahatına odaklanamadılar.
4-Devrimciler ne zaman rejime karşı geniş bir operasyon yapmaya kalkışsa PKK ve Bağdadi Grubu onları hep arkadan vurdu. Devrimciler Esed’le savaşırken daima “Aman arkadan vurulmayalım” endişesi içinde arkalarını kollamak zorunda kaldılar ve bu da kuvvetlerini kırdı. Sonuç olarak bu noktaya geldik.
Peki, bundan sonra ne olabilir?
1-Devrimciler kuzeyde kaybedilen yerleri geri alarak üstünlük sağlayabilirler (Bu ihtimal zayıf).
2-Esed rejiminin Halep’in kuzeyinde ilerlemeye devam edip şehrin tamamını kuşatması halinde 150-200 bin mülteci Türkiye sınırına yığılmak zorunda kalır.
3-Bilindiği gibi, devrimcilerin kontrolündeki İdlib ve etrafında kullanılan petrol Halep üzerinden geliyor. Şimdilik Kastello yolu açık olduğu için İdlib’de yakıtın tamamen kesilmesi söz konusu değil, ama Halep’te durum devrimcilerin lehinde değişmezse ilerleyen zamanlarda bu durumla da karşı karşıya kalınacak.
Halep’in kuzeyinde tam olarak ne oldu, nasıl oldu?
Reviewed by Habersizim
on
10:06:00
Rating:

Hiç yorum yok: