"Müzakere Yüksek Komisyonu" ne kadar yüksek?


Suudi Arabistan'ın Riyad şehrindeki Suriye toplantısında oluşturulan "Müzakere Yüksek Komisyonu" rejim muhaliflerinin hatırı sayılır bir kısmını temsil ediyor, ama en hatırı sayılır kısmını temsil etmiyor. İyi yetişmiş binlerce savaşçısının sayısız cephede rejim ordusuna, rejimin yabancı milsilerine ve Bağdadi Grubu'na karşı mücadelesi ve kontrolündeki bölgelerde kurduğu nizamın savaş şartlarında mükemmel denilebilecek işleyişi ile Suriye Devrimi'neyön veren grupların başında gelen Ahrar-ı Şam, bu komisyonda temsil edilmiyor mesela.

Aslında Ahrar-ı Şam, Riyad toplantısına iştirak etmişti. Ne var ki, toplantıda gidişatı Mısır diktatörü Sisi'nin ve Birleşik Arap Emirlikleri yönetiminin tayin ettiğini ve Suriye Devrimi'nin değerlerine saygıda kusur edecek bir yapının oluşturulmaya çalışıldığını fark edince, bunu önüne geçmek için gayret sarf etmiş, gayretinin kifayetsiz kaldığını görünce de toplantıyı terk etmişti.

İşte o atmosferde doğan "Müzakere Yüksek Komisyonu" nun, yani Esed/Hamaney rejimi ile "geçiş dönemini" müzakere etmekle vazifelendirilen komisyonun ekseriyetini, İslami hareketlere -mutedil olanlarına bile- soğuk bakan kimseler teşkil ediyor. Halbuki mutedil İslami hareketleri (Ahrar-ı Şam, Ceyş-i İslam, Cebhet-i Şamiye) çekip alsanız sahada Suriye Devrimi diye bir şey kalmayacak.

Müzakere masasında 'prim' yapan tek şey askerî güçtür ve Suriye Devrimi'nin askerî gücü neredeyse sadece İslami grupların askerî gücünden ibaret. Onları sahiplenmeyen, onlara dayanmayan bir "Müzakere Yüksek Komisyonu" nun "yüksek"liği hikâyedir!

BM temsilcisinin nasipse yarın yapılacak olan Cenevre toplantısına resmen davet ettiği "Müzakere Yüksek Komisyonu"ndan yapılan açıklamada "Henüz kabul etmedik, ama olumlu bakıyoruz" denildi ve rejimle müzakere için bazı şartlar ileri sürüldü. Bu şartlar güzel, fakat eksik. Komisyon, müzakere gücünü arttırmak (veya sahip olmadığı müzakere gücünü elde etmek) için, devrimin önde gelen İslami gruplarının da toplantıya davet edilmesini şart koşmalıydı. Rejimle beraber hareket eden PYD'yi muhalefet saflarında toplantıya sokma çabalarını ise tel'in etmeliydi.

Ortada müthiş bir samimiyetsizlik var.
"Müzakere Yüksek Komisyonu" ne kadar yüksek? "Müzakere Yüksek Komisyonu" ne kadar yüksek? Reviewed by Habersizim on 10:21:00 Rating: 5

Hiç yorum yok: